Lykketræf i Storr på Skye

Monday 18 June 2012

På vores rejse ned ad Trotternish-halvøen fik vi et glimt af et forbløffende landskab gennem den disede støvregn. Kunne det virkelig være Skotland? Det lignede nærmere Island. Knejsende sorte tinder steg op fra bjerge så grønne, at de helt sikkert må have været kunstigt farvede med et eller andet E-nummer.  Vi var ankommet med færgen fra Lochmaddy på North Uist på vores returrejse efter 14 dage med udforskning af de Ydre Hebrider. Vi havde planlagt at blive tre dage på Isle of Skye – en del af Skotlands Indre Hebrider. Vi havde allerede bemærket, at Skye var langt mere populær blandt turisterne. På Ydre Hebrider kørte vi i timevis uden andet end lejlighedsvis at møde andre besøgende, og de fleste af disse ankom med samme færge som os.

Old Man of Storr

​Landskabet var overvældende, men ikke helt på samme måde som i filmen 'Prometheus' af instruktøren Ridley Scott, der brugte the Old Man of Storr som location for en af sine nyere film.​

Skye coastline

Vi drog ned ad Trotternish-halvøen til Portree. De geologiske forhold var virkelig begyndt at fange min opmærksomhed.

Portree at night

​Vi indlogerede os i Portree og spiste middag på en restaurant med udsigt over havnen. Portree (Port Righ = kongens havn) fik sit navn efter et besøg af Kong James V. af Scotland i 1540. Det er nu hovedbyen på Skye og tilbyder masser af muligheder for indkvartering og spisning.

Old Man of Storr

​Næste dag kunne jeg knap vente på at komme afsted for at udforske Trotternish-halvøens landskab og geologi. Her er the Old Man of Storr igen.

Kilt Rock

​Længere op ad kysten ligger Kilt Rock. Dannet af vulkansk aktivitet i et område med klippeformationer fra juratiden. Søjlerne af magmabjergart ligner søjlerne på Giant's Causeway og Fingal's Cave. Nogle var faldet ned og kunne ses på havbunden.

The Quiraing

​Der er en længere vej langs Trotternish-halvøen, der inkluderer the Old Man of Storr og the Quiraing, men desværre blev vores besøg på Skye afkortet på grund af en akut situation derhjemme, så vi måtte nøjes med en hurtig vandretur på Quiraing.

Quiraing

​Igen blev jeg væltet omkuld af landskabet og geologien, hvis vinden fra Atlanterhavet da ikke allerede havde gjort det. De lokale husmænd brugte tilsyneladende Quiraings klippeformationer til at skjule deres kvæg for de røveriske vikinger.

​Desværre måtte vi afkorte rejsen og tage hjem. Efter vores hurtige forsmag på Skye længes vi efter at vende tilbage engang i fremtiden. Alle fotografier er taget af forfatteren: John Williams, @Eurapart på Twitter, webmaster på Eurapart.

Seneste nyt

Top 10 Billeder der viser hvorfor Storbritannien er så Instagrammable

Top 10 pictures that show why Britain is so Instagrammable

5 billeder der viser hvorfor Storbritannien skal besøges i efteråret!

Sådan besøger du filmlocations fra "The Crown" i Storbritannien

The Crown filming locations in Britain

De bedste togrejser for bjørne, der elsker at rejse

Et damptog, der rejser gennem det britiske landskab

Paddingtons guide til at lave syltetøj på den engelske måde