Vandretur langs Skotlands Great Glen Way

Overvejer du en bæredygtig, miljøvenlig ferie? Hvorfor ikke hoppe på toget til det skotske højland og tage på vandretur? Den 117 km Great Glen Way omfatter kun moderate stigningsændringer og er dermed en fremragende introduktion til langdistanceruter. Vejen forbinder Fort William, i den sydlige ende af Skotlands Great Glen, med Inverness i nord. Den følger langdistancerutens sædvanlige kombinationer af stier og stille veje, men føjer en gammel studedrivers vej, den Kaledoniske Kanals pramsti, General Wades gamle militærvej og den tidligere Invergarry jernbane til blandingen. Du vil opleve udsigten over Ben Nevis, det højeste bjerg i Storbritannien, tre søer, heriblandt Loch Ness og naturligvis bådene på den Kaledoniske Kanal.​

Scottish scene on Great Glen Way

De fleste vandrere starter Great Glen Way ved Fort William og lægger således ud med en overkommelig vandretur langs den Kaledoniske Kanal på den første dag. Vi besluttede at starte i Inverness. Det har de ulemper, at vandrere udsættes for den mest udfordrende del den første dag, kombineret med vandring i det skotske vejr under hele ruten. Til gengæld bliver du belønnet med en bedre udsigt, som bjergene bliver mere dramatiske på din gåtur mod Fort William. Denne artikel er kun beregnet som en forsmag på Great Glen Way, kombineret med nogle af de højdepunkter, vi stødte på, samt noget af det, vi lærte undervejs. Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kan du blot stille et spørgsmål i kommentardelen. Vores vandretur startede på Inverness banegård, hvor vi steg af Caledonian Sleeper fra London.

Inverness Castle

Specialvirksomheder tilbyder at reservere hotelværelser og transportere din bagage til dit hotel hver dag, så du kun har en lille rygsæk med på din vandretur. Vi reserverede vores egne overnatninger tre måneder i forvejen ved hjælp af de kontakter, der fulgte med i besøgspakken til Great Glen Way. Send dem blot en e-mail for at få et eksemplar. I nogle tilfælde betød det at ringe og bekræfte reservationen skriftligt. Alle vores overnatninger var på familiedrevne B&B'er og vandrehjem. Vi bar alle vores ting i vores rygsække. Jeg vil tilføje et mere detaljeret opslag til denne blog i nærmeste fremtid, der beskriver de ting, vi havde med, og om vi havde foretaget de rette valg i forbindelse hermed. Vi medbragte også et eksemplar af "The Great Glen Way" af Cicerone (12,95 GBP), som havde en beskrivelse af ruten sammen med Ordnance Survey-kort og -afstande. Vær opmærksom på, at ruten ændrer sig med tiden, og at du skal tjekke det websted, vi nævnte tidligere, inden du begiver dig ud på din vandretur. Vores overnatninger: Dag 1 – Drumnadrochit Drumnadrochit har adskillige B&B'er, gæstgiverier, hoteller og et vandrehjem. Det er også hjemsted for to Loch Ness Monster besøgscentre. Urquhart Castle på Loch Ness' bred er en afstikker fra ruten, men det er muligt at tage en bus fra Drumnadrochit, der stopper på slottets parkeringsplads, hvis du har fået nok af at vandre den dag. Besynderligt nok koster en kort tur som denne næsten lige så meget som turen fra Inverness til Fort William. Great Glen nyder godt af hyppige CityLink- og Stagecoach-busser, men størstedelen af selve ruten er væk fra den primære A82-vej.

Urquhart Castle and Loch Ness

Dag 2 – Invermoriston Invermoriston har flere B&B'er og et hotel, men kun én butik/ét posthus. Den eneste restaurant, der er åben efter kl. 17, er Invermoriston Hotel, men her bydes der på et dejligt udvalg af restaurant- og barmåltider.

Loch Ness as seen from Great Glen Way

Dag 3 – Fort Augustus Fort Augustus i den sydlige ende af Loch Ness har rigeligt med alle slags overnatningsmuligheder. Den har også mange forskellige butikker, supermarkeder, pubber og restauranter.

Locks at Fort Augustus

Dag 4 – Invergarry For at nyde gåturen langs General Wades militærvej og den tidligere Invergarry jernbane var vi nødt til at gå tilbage til den anden side af Loch Oich for at nå vores logi. Det er muligt at undgå dette ved at tage Great Glen cykelruten.  Vores anstrengelser blev belønnet med det bedste vandrehjem på vores tur, Invergarry Lodge. Dette uafhængige vandrehjem, der drives af Matt og Jenny, havde alt det, vi mente, et vandrehjem skulle have: et badekar, et tørrerum, der fungerede, gratis WiFi. Vi fandt også de flinkeste og mest hjælpsomme værter i Great Glen.

Invergarry Castle and Loch Oich

​Dag 5 - Gairlochy Ifølge vores rejseguide skulle Telford Tea Rooms ligge i Gairlochy. Mens vi vadede gennem den uundgåelige horisontale, skotske regn på vandreturen langs Loch Lochy, var det tanken om en varm kop te, der holdt vores humør oppe. Da vi nåede frem, fandt vi desværre ud af, at det havde lukket for flere år siden. I Gairlochy er der ingen caféer eller restauranter, der er ikke en gang nogen butikker. Men alt var ikke tabt, for det var her vi tjekkede ind på det mest komfortable B&B, som vi oplevede undervejs. På Dalcomera nød vi vores te med udsigt over Aonach Mor og Ben Nevis, ind imellem i selskab af en regnbue. Da Gairlochys nærmeste restauranter ligger på Spean Bridge, serverede vores værtinde Heather et utroligt lækkert aftensmåltid til 15 GBP. Dag 6 – Fort Williamevening meal for £15. Caledonian canal

Dag 6 - Fort William Mens vi gik langs den Kaledoniske Kanal den sjette dag, følte vi, at dagene nærmest var fløjet forbi, og vi havde lyst til at fortsætte vores vandring, eventuelt ned ad West Highland Way til Milngavie, men vi havde desværre kun reserveret overnatning til Great Glen Way. I henhold til den originale plan overnattede vi i Fort William. Vi havde afsat én dag til noget andet end vandreture. Jeg var fristet til at leje en mountainbike og prøve kræfter med banen ved Nevis Range. De varslede stærke vinde betød, at der var en risiko for, at gondolbanen ikke var i gang, så i stedet tog vi toget til Mallaig, inden vi rejste tilbage til Glasgow langs West Highland-linjen. Jeg forstår nu fuldt ud, hvorfor denne togrejse vandt "Verdens bedste togrejse" ved Wanderlust Travel Awards 2009. John Williams kan ofte ses i gang med bæredygtige rejser og snowboarding, som regel i selskab af et kompakt kamera. Du kan følge ham på @Eurapart. (Alle billederne i denne artikel blev taget af John Williams med det førnævnte kompakte kamera).

Det skotske højland

VisitBritain-butik

1 day West Highland Lochs and Castles Tour - Rabbie's Trail Burners

Capture the Scottish spirit and explore Scotland’s highlands, lochs and castles
Fra DKK 359,00

Loch Ness Cruise

Experience legendary Loch Ness on an award-winning 1 hour cruise
Fra DKK 122,50

Isle of Skye tour & Jacobite Steam Train journey - 3 days (Highland Explorer)

Explore peaceful Skye, visit legendary Loch Ness and ride the real life Hogwarts Express