BRITAIN CALLING - FEBRUARI 2015

dinsdag 17 februari 2015

VisitBritain's maandelijkse nieuwsbrief voor de media

CUNARD 175 JAAR

britain calling - februari 2015

Op 25 mei komt Cunard, rederij van luxe cruiseschepen, terug naar zijn historische thuishaven Liverpool voor de viering van de 175e verjaardag. De drie ‘koninginnen’ van de maatschappij; de Queen Mary 2, de Queen Elizabeth en de Queen Victoria zullen samenkomen op de rivier de Mersey waar ze bewonderd zullen worden door duizenden toeschouwers. De Queen Mary 2 zal op 4 juli terugkeren naar Liverpool en aan een cruise beginnen die de route zal volgen van de oorspronkelijke overtocht Liverpool/New York van het allereerste schip van Cunard: de Britannia. Meer informatie: www.cunard.co.uk/Liverpool

STREET ART FESTIVAL UPFEST

britain calling - februari 2015

Voor het 7e opeenvolgende jaar komt Upfest, het grote festival van de Street Art terug naar Bristol, de Britse hoofdstad van de graffiti en geboorteplaats van de kunstenaar Banksy. Meer dan 250 straatkunstenaars uit de hele wereld zullen deelnemen aan dit evenement met ongeveer 10.000 m² aan kunstwerken in de wijk Bedminster (Tobacco Factory, Hen and Chicken, The Steam Crane en Spotted Cow), met op de achtergrond funk, soul, reggae en hip hop. Van 25 tot 27 juli 2015. Meer informatie: www.upfest.co.uk.

HOGWARTS EXPRESS ARRIVEERT IN LONDEN

Platform 934 and the Hogwarts Express - Concept Art TM & © Warner Bros. Entertainment Inc. Harry Potter Publishing Rights © JKR.

De Warner Bros Studio Tour, gevestigd naast de oude Harry Potter studio’s, zal vanaf maart een nieuwe attractie openen. De bekende trein, die de wereld van de Dreuzels verbindt met Zweinstein, arriveert dan in Londen. Bij de 14.000 m² die al plaats biedt aan de decors van o.a. de slaapzaal van Griffoendor en de Grote Hal van het kasteel, voegen zich 2.000 m² met de authentieke wagon van de Zweinsteinexpress zoals gebruikt in de films. Ander belangrijk element van het decor: perron 9 ¾ dat wordt gereconstrueerd. Meer informatie: www.wbstudiotour.co.uk/fr

DE RONDE VAN YORKSHIRE

Cyclists in the city of York

In 2014 vond het vertrek van de Tour de France in het noorden van Engeland plaats. De renners doorkruisten het prachtige landschap van Yorkshire en deden onder andere de historische stad York, de kathedraal van Ripon en universiteitsstad Sheffield aan. In navolging van de Tour organiseert: ‘Welcome to Yorkshire’ dit jaar een groots fietsevenement, de ‘Tour de Yorkshire’, van 1 tot 3 mei 2015. Rit 1: Bridlington/Scarborough. Rit 2: Selby/York. Rit 3: Wakefield/Leeds. Dit evenement, voorbehouden aan professionele renners, gaat gepaard met een wedstrijd voor liefhebbers: de ‘Tour de Yorkshire Ride’ en een cultureel festival: het Tour de Yorkshire Festival (1april/ 3 mei). Meer informatie: www.yorkshire.com en www.letouryorkshire.com

SHOES - PAIN AND PLEASURE

britain calling - februari 2015

Van 13 juni 2015 tot 31 januari 2016 is in het Victoria and Albert Musuem in Londen de expositie 'Shoes, Pain and Pleasure' te zien. Deze expositie toont 200 paar schoenen uit de hele wereld, van sandalen bekleed met goud uit het oude Egypte tot modellen van hedendaagse ontwerpers. Ze buigt zich ook over de meest extreme praktijken, over de culturele betekenis van de accessoires en over de technologische ontwikkelingen die de creatie van onwaarschijnlijke modellen mogelijk maken… www.vam.ac.uk

SLAPEN ONDER EEN STERRENHEMEL

Sky Den, Kielder, Northumberland

Voor ultieme rust is het Water and Forest Park in Northumberland (een uur rijden ten noordwesten van Newcaslte), dé plek. Het gebied is samen met het Northumberland National Park benoemd tot Northumberland International Dark Sky Park. De donkere luchten boven het park maken het tot een geliefde plek voor sterrenspotters. Verblijf in Sky Den, een eigentijdse interpretatie van een boomhuis, om deze prachtige sterrenhemel op een wel hele unieke manier waar te kunnen nemen. Het dak van dit vakantiehuis kun je namelijk 's nachts openzetten!

post