EEN SPROOKJESACHTIGE KERST IN LONDEN

maandag 19 september 2011

Met het feeërieke decor en de feestelijke sfeer is het bijzonder leuk om excentriek of traditioneel te winkelen, te schaatsen in de parken of om spektakels en andere burleske animaties bij te wonen.

· Shopping in Londen

Harrods en de magie van Kerst

87-135 Brompton Road, Knightsbridge, London SW1

www.harrods.com

Harrods is veel meer dan een grootwarenhuis. Het is een echt bedevaartoord voor alle shoppingliefhebbers in Londen. Het grote luxewarenhuis is meer dan 150 jaar oud en staat bekend voor zijn uitstekende dienstverlening en kwaliteitsvolle producten. De klant is er echt koning en het warenhuis maakt er een punt van om aan alle eisen tegemoet te komen.

Vanaf november wordt het warenhuis omgetoverd in één grote geschenkenkorf, versierd met guirlandes. Toeristen uit de hele wereld verdringen zich om ‘de mooiste kerstvitrines van de wereld’ te bewonderen. De ‘Christmas Parade’ van zondag 5 november 2010, van 8 tot 10 u, geeft het startschot voor de feestelijkheden (gratis toegankelijk).

Hamleys, de speelgoedtempel

196 Regent Street, London W1

www.hamleys.co.uk

Hamleys is een van de grootste speelgoedwinkels ter wereld. Het huis werd gesticht in 1760 en vestigde zich in 1881 in Regent Street. In 2010 vierde Hamleys zijn 250e verjaardag. Het huis is al generaties lang hofleverancier en de naam werd een instituut.

De 7 verdiepingen van het pand tonen alles wat kinderen zich kunnen wensen, maar richten zich ook tot volwassenen die het kind in zich niet vergeten zijn: van de laatste spelconsole tot verfijnde poppen in Victoriaanse klederdracht, van carnavalskostuums tot elektrische treinen…

Harvey Nichols, voor een chique Kerst

109-125 Knightsbridge, London SW1

www.harveynichols.com

Harvey Nichols is tegelijk chique, klassiek en trendy. Het warenhuis brengt naast grote internationale namen uit de mode, schoonheidsproducten en design, ook een verbazende selectie gastronomische producten van topkwaliteit. Ter gelegenheid van Kerstmis biedt het warenhuis een brede keuze aan ‘Christmas Boxes’, geschenkdozen met gastronomische specialiteiten uit alle landen, wijnen en alcoholische dranken. Goed voor een origineel en ‘smakelijk’ geschenk!

Selfridges

400 Oxford Street, London W1A 1AB

www.selfridges.com

151 dagen voor Kerstmis 2011, opende het grootwarenhuis Selfridges een speciale kerstwinkel (Christmas Shop) met alles wat men nodig heeft om dit familiefeest voor te bereiden: kerstbomen, versiering, crackertjes… Dit jaar belooft Selfridges een ‘White Christmas’ in de zuiverste traditie. Mis de enorme kerstboom niet die nu al in het midden van het warenhuis verrijst.

Liberty

214-20 Regent Street, Soho, London W1R

www.liberty.co.uk

Het beroemd warenhuis Liberty tovert zich voor Kerst om in de Grot van Ali Baba, een festival van bonte kleuren die terug te vinden zijn in handgeschilderde aardewerkborden, kussens en de beroemde stoffen en stola’s. Liberty is ook een goed adres om mooie kerstversieringen op de kop te tikken en heeft een hele waaier kerstgeschenken (een ruime keuze van zakboekjes, dozen, kaders, fotoalbums enz.).

Westfield Stratford City

www.westfieldstratfordcity2011.com

In 2012 staan de schijnwerpers resoluut gericht op het oosten van Londen, waar de beste atleten van de wereld zullen bijeenkomen. Deze wijk in opbouw zal ook nog van zich laten horen na het Olympisch jaar. Na de opening, op 13 september 2011, van het winkelcentrum Westfield Stratford City, een echte shoppingtempel met liefst 300 winkels, zullen duizenden nieuwsgierigen naar de East End trekken. Deze stad in de stad is zo gigantisch groot dat hij een speciale postcode kreeg, en niet om het even dewelke. E20 is ook de fictieve postcode van Albert Square in het beroemde feuilleton van de BBC, EastEnders! Een echt symbool waar men zich al voorbereid op de komend eindejaarsfeesten.

Trendy adressen

In Bond Street staat winkelen gelijk met zoeken naar elegantie en verfijning. Deze straat blijft dé referentie op het gebied van chique winkels. www.bondstreet.co.uk

Brick Lane en de Indiase wijk verrijken de kerstmagie met de ongewone sfeer van het multi-etnische Londen. Wie op zoek gaar naar een origineel kerstgeschenk, vindt er een waaier kledingzaken en winkels met artikelen voor binnenhuisinrichting of gadgets. Neem eens een kijkje op www.lunaandcurious.com (binnenhuisinrichting) / www.laden.co.uk (kleding) / http://likneon.blogspot.com (kleding, accessoires en tweedehandsartikelen) / www.absolutevintage.co.uk (vintage shopping zoals de naam aangeeft).

Ten zuidoosten van de Theems is Canary Wharf een van de meest bezochte wijken van de stad. In drie commerciële centra treft men meer dan 200 winkels aan, met onder meer zaken die kleding van grote merken of trendy designers aanbieden, en ook enkele bars en restaurants. www.mycanarywharf.com

Ook bezoekers met een meer bescheiden budget blijven niet in de kou staan. Londen bulkt van de markten waar koopjeszoekers verborgen schatten en zeldzame parels kunnen vinden. Camden voor kleding, Greenwich of Spitalfields voor originele of ongewone geschenken en Portobello voor juwelen en accessoires.

Liefhebbers van tuinen en planten, exotische of lokale, kunnen terecht op de Columbia Road Flower Market. Deze bloemenmarkt wordt gehouden op zondagmorgen, van 8 tot 14 u.

Meer informatie: www.camdenlockmarket.com - www.greenwichmarket.net - www.spitalfields.org.uk www.portobelloroad.co.uk - www.columbia-flower-market.freewebspace.com

· De kerstevenementen

Straatverlichting – november 2011 tot januari 2012

Regent Street (8 november) en Oxford Street (1 november) hullen zich in de lichtjes voor het plezier van groot en klein.

Meer informatie: www.regentstreetonline.com - www.oxfordstreet.co.uk - www.newwestend.com

Trafalgar Square, de kerstboom & de animaties

In 1947 bedankte Noorwegen Engeland voor zijn steun tijdens de Tweede Wereldoorlog en schonk een kerstboom van 20 meter hoog. Sindsdien is de kerstboom een permanente attractie geworden. De lichtjes worden aangestoken op 1 december 2011, in de vooravond. Tijdens de hele feestperiode treden kerstkoren op aan de voet van de boom, om 17 en om 21 u. Leuk voor het hele gezin.

Meer informatie: http://www.london.gov.uk/priorities/art-culture/trafalgar-square/events

De ijspistes van Londen

Kerst in Londen is ondenkbaar zonder de openlucht ijspistes die de jongste jaren steeds talrijker worden en te vinden zijn in alle uithoeken van de stad.

Bij de belangrijkste vinden we:

- Somerset House, nog steeds een van de meest populaire, in The Strand, centraal gelegen en feestelijk verlicht.

- Canary Wharf wordt omgevormd tot schaatsparadijs met een ijspiste in het Canada Square Park.

- En dan zijn er nog het Old Royal Naval College in Greenwich, Hampton Court Palace en de Tower of London.

- Ook tuinen en parken doen mee, zoals Kew Gardens, Alexandra Gardens in Windsor en Hampstead Heath.

Meer informatie: www.londonicerinks.com - www.somersethouse.org.uk/ice_rink/ - www.canarywharficerink.com

De kerstmarkten

Voor de volwassenen ruiken de kerstmarkten naar ‘mulled wine’, warme wijn met kaneel, en ‘mince pies’, gebakjes met gekonfijt fruit. Voor de kinderen zijn er de draaimolens en de vele soorten snoep. Wat u zeker niet mag missen tussen al deze kerstmarkten: de beroemde markt van Greenwich, de markt op de Southbank in de omgeving van het London Eye en de markt van Hyde Park.

Meer informatie: www.greenwichmarket.net - www.spitafields.co.uk - www.christmasmarkets.com

Hyde Park Winter Wonderland19 november 2011 tot 03 januari 2012

Richting Hyde Park voor een grandioos kerstfeest. Liefhebbers van shopping en fijnproevers ontmoeten elkaar op de kerstmarkt, sportieve mensen op de ijsbaan van 1400 m² (capaciteit van 400 personen per uur) en wie het aandurft, kiest voor het grote rad dat 60 meter hoog reikt. De kinderen kunnen zich vermaken met een draaimolen, een spookhuis en andere attracties. Tickets te koop op www.hydeparkwinterwonderland.com

Christmas Past: 400 Years of Seasonal Traditions in English Homes - 29 november 2011 tot 8 januari 2012

Geffrye Museum

Kingsland Road, London, E2 8EA

www.geffrye-museum.org.uk

Ieder jaar krijgen de 11 zalen van het Geffrye Museum, die 11 tijdperken voorstellen, gespreid over 400 jaar, een kersttooi in de originele (historische) stijl en bieden op die manier een overzicht van de manier waarop Kerstmis werd gevierd in de Engelse gezinnen.

Great Christmas Pudding Race - 3 december 2011

De Great Christmas Pudding Race gaat om 11.30 u van start op de markt van Covent Garden. Het evenement wordt georganiseerd door de stichting voor kankeronderzoek en Covent Garden. Aan deze excentrieke race nemen mensen deel in de gekste kostuums. Het is een aflossingswedloop waarbij de puddings waggelen en de kinderen giechelen.

Meer informatie: www.xmaspuddingrace.org.uk

The Peter Pan Christmas Day Cup – 25 december 2011 – 9 u

Terwijl de kinderen in hun pyjama de geschenkjes openmaken, zijn er een aantal ‘ijsberen’ die in badpak samenkomen in Hyde Park! De leden van de Serpentine Swimming Club zwemmen er, in water van 4°C, de traditionele 100 yards van Kerstmis. Voorwaarde om deel te nemen: trainen tijdens het hele seizoen. Deze traditie zou ontstaan zijn in 1864, maar het was pas in 1904 dat de schrijver Sir James Barry de Cup onsterfelijk maakte door hem de ‘Peter Pan Cup’ te dopen.

Meer informatie: www.serpentineswimmingclub.com

Festival van de kerstchocolade – 9 tot 11 december 2011

Lekkerbekken mogen dit chocoladefestival in het Southbank Center niet missen. Aan en rond een twaalftal standjes kan men chocolade drinken, eten, hem maken, boetseren, demonstraties bijwonen en de beste chocolademakers van het land ontmoeten.

Meer informatie: www.southbankcentre.co.uk

Avondje theater

Londen, zijn muzikale komedies, zijn toneelstukken, zijn spektakels voor kinderen… een heel programma! Billy Elliot, We Will Rock You, The Lion King, The Phantom of the Opera, Thriller, Les Misérables, Mamma Mia, Shrek … Keuze te over in Londen.

Reserveringen op www.visitbritainshop.nl

Longleat