007's GROTE MISSIE OM MEER TOERISTEN NAAR GROOT-BRITTANNIË TE LOKKEN

vrijdag 05 oktober 2012

Om in te haken op de fascinatie die men over de hele wereld met James Bond heeft, lanceert VisitBritain een grootschalige marketingcampagne in 21 landen die erop gericht is 007-fans te stimuleren om voor hun volgende vakantie te kiezen voor Groot-Brittannië, de thuisbasis van Bond. Daartoe zal het nationale toeristenbureau een hele reeks uitingen rond de slogan “Bond is GREAT Britain” inzetten.

De grootse internationale productie van SKYFALL werd onder meer opgenomen op beroemde Londense locaties, waaronder The National Gallery, Whitehall en Greenwich, evenals Glencoe en Glen Etive in de Schotse Hooglanden, waar Ian Flemings familie vroeger een huis bezat.

Een audiovisueel onderdeel van de campagne is de film tourism ad, waarin wordt ingespeeld op de spannende avonturen van 007. Dit spotje zal worden getoond in bioscopen in de belangrijkste buitenlandse markten, zoals Australië, Brazilië, Duitsland en de VS. En diverse reclameborden met de tekst “Bond is GREAT Britain” zal mensen er ook aan herinneren dat dit dé tijd is om Groot-Brittannië te bezoeken en het thuisland van 's werelds meest bekende geheim agent te verkennen.

Samenvallend met de viering van het 50-jarig bestaan van 007 lanceert VisitBritain online een SKYFALL-competitie: Agent UK, waarmee gebruik wordt gemaakt van het grote aantal 'followers' dat het Brits toeristenbureau momenteel op social media heeft. De deelnemers gaan online vijf missies in het hele Verenigd Koninkrijk aan, die hen uiteindelijk moeten leiden naar de schuilplek van een foute agent. De gelukkige winnaar vliegt gratis naar het Verenigd Koninkrijk met British Airways, en wordt daar onthaald met een luxe verblijf.

Rond de première van SKYFALL zal er in alle 21 landen waarin VisitBritain vertegenwoordigd is ook een sweepstakecompetitie worden gehouden. De winnaars gaan naar het Verenigd Koninkrijk, waar ze "als Bond kunnen leven", met onder meer een persoonlijke rondleiding achter de schermen in het hoofdkwartier van Aston Martin en een masterclass om de perfecte martini te leren maken. De gasten verblijven drie nachten in het Radisson Blu Edwardian Hotel in Londen.

De rijkdom aan erfgoed en cultuur van Groot-Brittannië, in combinatie met de deskundigheid op het gebied van film, maakt het land tot een ideale locatie voor filmopnames, en dat trekt al jarenlang veel filmmakers aan. Een succesfilm zal in de eerste drie weken na de lancering gemiddeld door zo'n 120 miljoen mensen worden gezien, en onderzoek heeft uitgewezen dat filmlocaties een grote trekpleister kunnen zijn voor buitenlandse toeristen. Uit onderzoek van VisitBritain is gebleken dat iets minder dan de helft van de potentiële bezoekers aan Groot-Brittannië naar plekken wil gaan die ze in films of op tv hebben gezien.(1)

Sandie Dawe, CEO van VisitBritain: “007 heeft al talloze belangrijke missies vervuld voor de koningin en het land – waaronder het begeleiden van Hare Majesteit naar de fantastische openingsceremonie van de onlangs gehouden Olympische Spelen in Londen, en dus het is heel toepasselijk dat we nu een beroep doen op zijn diensten om meer mensen te stimuleren hun vakantie in Groot-Brittannië te vieren. Dat is een waardig doel, dat volgens ons ook goed in het plaatje past van dit uitstekende jaar 2012, dat Groot-Brittannië zoals nooit eerder tevoren in de schijnwerpers heeft gezet.”

Ian Flemings James Bond 007 is weer terug in SKYFALL™, het 23e avontuur in de langstlopende mediafranchise aller tijden. In SKYFALL wordt de trouw van Bond aan M op de proef gesteld wanneer ze door haar verleden wordt achtervolgd. Als MI6 wordt aangevallen, moet 007 de bedreiging koste wat het kost weten te traceren en vernietigen. De film is een gezamenlijke productie van Albert R. Broccoli’s EON Productions, Metro-Goldwyn-Mayer Studios en Sony Pictures Entertainment. Geregisseerd door Sam Mendes, geproduceerd door Michael G. Wilson en Barbara Broccoli, en geschreven door Neal Purvis, Robert Wade en John Logan.

Bond is GREAT