BRITSE TOURISTISCHE ORGANISATIES LANCEREN KEURMERK VOOR DE INDUSTRIE - Reizen naar het Verenigd Koninkrijk vanuit Nederland weer mogelijk

vrijdag 10 juli- 2020

Reizen naar het Verenigd Koninkrijk vanuit Nederland weer mogelijk

VisitEngland heeft in samenwerking met de toeristische organisaties van Noord-Ierland, Schotland en Wales een kwaliteitsstandaard voor de hele industrie gelanceerd met als doel het vertrouwen in Verenigd Koninkrijk als vakantiebestemming te versterken nu de sector heropent. Vanaf vandaag hoeven Nederlanders niet langer twee weken in quarantaine na aankomst in het Verenigd Koninkrijk, tenzij reizigers de veertien dagen voor aankomst ook landen bezocht hebben die niet op de lijst van de overheid staan.

Deze standaard en het ondersteunende keurmerk ‘We’re Good To Go’ betekenen dat toeristische ondernemingen voldoen aan de regels en adviezen van de overheid voor de volksgezondheid. Ze hebben een Covid-19 risico-inventarisatie gedaan en uitgebreid gecontroleerd of alle benodigde veiligheidsmaatregelen- en processen zijn uitgevoerd om bezoekers veilig te kunnen verwelkomen.

Sinds de lancering op 24 juni hebben al meer dan 22.000 Britse organisaties zich aangemeld voor deze gratis regeling.

Patricia Yates, directeur van VisitEngland, zegt:

“Lokale economieën en miljoenen banen in Groot-Brittannië zijn afhankelijk van toerisme, daarom is het essentieel dat bedrijven aan de slag kunnen zodra het overheidsadvies het toe laat om toeristen dit zomerseizoen te verwelkomen.

“We willen dat bezoekers van hun vakantie kunnen genieten en dat bedrijven erop kunnen vertrouwen dat ze over de juiste procedures beschikken. Het is onze prioriteit om ervoor te zorgen dat toerisme weer een van de meest succesvolle sectoren van de Britse economie wordt en dat dit keurmerk een cruciale stap is in de wederopbouw van de sector. "

Robin Johnson, VisitBritain-directeur voor Europa, zegt:

“VisitBritain werkt hard samen met de Britse toeristenindustrie om er voor te zorgen dat internationale bezoekers weer veilig en plezierig kunnen reizen. Nu het Verenigd Koninkrijk de quarantainemaatregelen voor Nederland vanaf 10 juli opheft, zal dit keurmerk Nederlandse reizigers ook geruststellen dat de toeristische industrie alle richtlijnen volgt om hen veilig en met vertrouwen te verwelkomen. "

Om de kwalificatie te behalen, moeten bedrijven een zelfbeoordeling uitvoeren via het online platform https://goodtogo.visitbritain.com/ inclusief een checklist die bevestigt dat ze de nodige processen hebben geïmplementeerd om het ‘We’re Good To Go’ keurmerk te ontvangen. Daarna krijgt het bedrijf een certificaat en mag het keurmerk zichtbaar gebruiken.

Bedrijven in heel Groot-Brittannië worden beoordeeld op basis van landelijke richtlijnen, inclusief de protocollen voor sociale afstand en hygiëne die in orde moeten zijn. In Engeland volgen bedrijven de officiële regels van de Britse overheid voor de sector, waaronder ‘Working Safely during COVID-19: Visitor Economy’. Voor extra zekerheid houdt een alert-systeem bedrijven op de hoogte van wijzigingen in de officiële richtlijnen. Er is telefonische ondersteuning beschikbaar voor vragen en handhavers voeren steekproeven uit om de naleving van de regels te controleren. Zo kunnen vakantiegangers de aangesloten attracties, horeca en andere toeristische ondernemingen met een gerust hart bezoeken.

VisitEngland werkte met Tourism Northern Ireland, VisitScotland en Visit Wales samen om tot een ​​gestandaardiseerde aanpak voor het hele Verenigd Koninkrijk te komen. Meer dan 40 brancheorganisaties, waaronder UKHospitality, de Association of Leading Visitor Attractions, de British Holiday & Home Parks Association, de British Beer and Pub Association, de National Caravan Council en regionale toeristenorganisaties leverden input.

Naast het kwaliteitskeurmerk lanceert VisitBritain deze week ook de voorlichtingscampagne  "Know Before You Go". Welke bedoelt is om het toerisme in het land te ondersteunen en bezoekers te stimuleren zich voor vertrek te verdiepen in de mogelijkheden ter plaatse zodat ze veilig en goed voorbereid op reis gaan.

-Einde bericht-

Noot voor de redactie:

• * Vanaf 10 juli zijn de quarantainemaatregelen opgeheven en is het reisadvies van de Nederlandse overheid code geel. De landen van het Verenigd Koninkrijk hanteren onderling een afwijkende planning voor de heropening, zie voor meer details: EngelandSchotlandWales en Noord-Ierland
  • *Toerisme is een van de belangrijkste economische sectoren in het Verenigd Koninkrijk, een industrie die jaarlijks £ 127 miljard bijdraagt ​​aan de economie, 3,1 miljoen mensen in dienst heeft en 200.000 kleine en middelgrote bedrijven en ondernemers in het hele land ondersteunt en de belangrijkste werkgever is in veel kustplaatsen en plattelandsgemeenschappen. Toerisme was een van de eerste en hardst getroffen economische sectoren in deze crisis.

De toeristische voorspelling van VisitBritain voor 2020 laat zien dat de uitgaven voor inkomend toerisme dit jaar waarschijnlijk met 63% zullen dalen, wat neerkomt op een verlies van £ 19,7 miljard voor de economie

*Resultaten van VisitEngland’s wekelijkse consumentenonderzoek naar de intentie om (korte) vakanties in het VK door te brengen, zijn hier te vinden: https://www.visitbritain.org/covid-19-consumer-sentiment-tracker

pressandpr@visitbritain.org