IN 2013 MEER BUITENLANDSE TOERISTEN VOOR GROOT-BRITTANIË DAN OOIT

dinsdag 18 februari 2014

In 2013 hebben buitenlandse toeristen maar liefst £21 miljard besteed, ongeveer 13% meer dan het vorige record uit 2012 (£18,64 miljard). Dit is het hoogste bedrag in welke periode van 12 maanden dan ook, en het is de eerste keer dat de besteding boven de £20 miljard uitkomt.

Groot-Brittannië heeft afgelopen jaar 32,89 miljoen bezoekers vanuit het buitenland ontvangen, 6% meer dan in 2012, waarmee het vorige record over het jaar 2007 (32,78 miljoen) ook werd gebroken.

De bezoeken uit alle regio's ter wereld en voor alle belangrijkste reisdoeleinden vertoonden een groei vergeleken met 2012, terwijl de records van 2013 voor een groot deel veroorzaakt werden door een bijzonder mooie zomer en vroege herfst. In 2013 stegen de vakantiebezoeken ook tot recordhoogten (7% meer dan in 2012 en 6% meer dan het vorige record van 2011).

Ook voor zakelijk bezoek en familie- en vriendenbezoek scoorde het jaar 2013 het beste sinds 2008. Vergeleken met 2012 steeg het zakelijk bezoek met 7% en het familie- en vriendenbezoek met 5%. Bovendien was er vorig jaar een recordaantal bezoeken uit 'de rest van de wereld' (d.w.z. uit landen buiten Europa/Noord-Amerika), want het aantal bezoeken uit deze markt, met mensen die doorgaans vrij veel geld besteden, steeg ten opzichte van 2012 met 10%.

De bezoeken uit de EU15-landen, die doorgaans voor grote aantallen bezoekers zorgen, lieten in 2013 een stijging zien van 5% vergeleken met 2012, waardoor 2013 weliswaar het beste jaar werd sinds 2007, maar geen record vestigde. De bezoeken uit andere EU-landen stegen in 2013 aanzienlijk (+15%) vergeleken met 2012, maar het aantal bezoeken bleef net onder recordhoogten.

Sandie Dawe, CEO bij VisitBritain: “We hebben niet alleen voor het eerst de mijlpaal van £20 miljard weten te overtreffen, maar we hebben ook records gebroken voor wat betreft vakantiegangers en andere bezoekers uit de belangrijkste groeimarkten, zoals China en Zuid-Korea.

Onze buitenlandse toeristen beginnen meer te zien en te doen in het hele land, en dat geeft aan dat onze GREAT-campagne niet alleen werkt, maar dat men daardoor ook meer door het land gaat reizen. De vakantiecijfers zijn voor heel Groot-Brittannië gestegen, met een stevige groei voor Schotland, Wales, Engeland en Londen.2

Elk pond dat wij in de marketing van ons toerisme investeren leidt tot een uitgave van £19 door bezoekers in ons land. Het financiële profijt dat buitenlandse toeristen ons opleveren is overduidelijk.”

Helen Grant, minister van Toerisme: “Vorig jaar hebben buitenlandse bezoekers meer in Groot-Brittannië besteed dan ooit tevoren, en dat wijst erop dat onze strategie voor het toerisme echt werkt. Men gaf bijna £21 miljard uit, en dat laat wel zien wat een enorme bijdrage de toeristische sector aan het economisch herstel van ons land levert. We zullen die sector blijven ondersteunen en Groot-Brittannië in de wereld blijven promoten als een fantastische plek om te bezoeken en om zaken mee te doen.”

This is GREAT Britain