SPORTLEGENDES STEUNEN DE PROMOTIECAMPAGNE VAN HET BRITSE TOERISME

donderdag 19 juli- 2012

Boris Becker, drievoudig winnaar van Wimbledon en een Olympische gouden medaille; Lennox Lewis, wereldkampioen boksen, en de onbetwiste meester van de Ryder Cup, Colin Montgomerie, hebben alle drie deelgenomen aan de totstandkoming van drie korte films waarin ze vertellen wat Groot-Brittannië voor hen betekent.

De steun van deze drie sporticonen volgt nadat VisitBritain de verlenging van de samenwerking met Samsung aankondigt, met een bijgewerkte versie van de ‘Best Of Britain ‘ app. Voor deze deelde voetbalster David Beckham zijn favoriete toeristische tips voor Groot-Brittannië.

De medewerking van deze drie sportambassadeurs is het startschot van een nieuwe etappe in de promotiecampagne voor het Britse toerisme door VisitBritain. Het doel van de campagne ‘GREAT’ is 4,6 miljoen extra bezoekers en 2,3 miljard pond extra inkomsten te genereren. Sport is één van de grote troeven voor buitenlandse bezoekers en brengt elk jaar 2,3 miljard pond op(1) voor de Britse economie. Het is ook één van de 7 toeristische pijlers(2) die VisitBritain gebruikt om Groot-Brittannië wereldwijd te promoten, waarbij de nadruk ligt op de vele historische bestemmingen die bekend zijn bij sportliefhebbers.

Tenniskampioen Boris Becker, 6 keer winnaar van een Grand Slam tornooi, waarvan drie keer Wimbledon, verklaarde: “Men heeft mij de favoriete Duitser van Groot-Brittannië genoemd, maar om eerlijk te zijn, ik denk dat de lijst zeer lang is!”

“Ik voel me een beetje thuis in Londen, twee van mijn vier kinderen zijn in Groot-Brittannië geboren, mijn echtgenote houdt van dit land en zou niet elders willen wonen.”

“Waar ik bijzonder van houd in dit land, zijn de Britten zelf. Zij zijn gastvrij en vriendelijk. Overal ter wereld ontmoet ik graag mensen. Ik ben ook gepassioneerd door de Britse muziek. De O2 Arena is een grote concertzaal, maar wie van muziek houdt, moet deze zomer naar Hyde Park waar de beste bands ter wereld optreden.”

Bokser en Olympisch kampioen Lennox Lewis heeft wortels in de East End van Londen en verklaarde: “Ik ben dol op mijn land, Groot-Brittannië, en zijn geschiedenis. Ik ben geboren aan de oostkant van Londen en toen ik jong was, hield ik geweldig veel van voetbal, maar ook van ‘fish and chips’. En het is in Londen, en nergens anders, waar men het beste van beide vindt.”

“Iedere keer als de Olympische Spelen naar een stad komen, zorgen ze voor een heropleving. Het nieuwe openbaar vervoer netwerk naar East London is fantastisch maar ook na de Spelen zal het leven en wonen in dit deel van Londen aangenamer. Het zijn de mensen die me doen terugkeren naar het Verenigd Koninkrijk. Ik heb er een vriend die ik al heel lang ken, want een vriend uit Groot-Brittannië is een vriend voor het leven.”

“Groot-Brittannië is een smeltkroes van culturen… Men moet er rondreizen, ook op het platteland, en de verschillende accenten ontdekken. Veel mensen beseffen niet hoe mooi dit land is, van Wales tot Schotland en de Giant’s Causeway in Noord-Ierland, overal ontdekt men mooie plaatsen.”

Colin Montgomerie, die zeven jaar na elkaar de eerste plaats van de ‘Order of Merit’ won, zei ons over de Gleneagles, het paradijs voor golfers in het hart van Schotland: “Schotland heeft een weergaloze geschiedenis en wij zouden willen dat de hele wereld ons komt bezoeken. Wij zijn nogal patriottisch ingesteld hier en trots op ons erfgoed, onder meer op plaatsen zoals St Andrews, waar golf 400 jaar geleden is ontstaan.”

“De landschappen en de natuur van Schotland trekken heel wat bezoekers aan, zowel de Highlands als de noordelijke eilanden. Het zijn mooie en schilderachtige streken. Bezoekers komen ook om golf te spelen, onze nationale sport, op één van de 538 parcours die Schotland telt. Wij hebben meer golfterreinen per inwoner dan elke andere plaats ter wereld.”

Sandie Dawe, CEO van VisitBritain verklaarde: “Deze drie sportlegendes zullen ons helpen om Groot-Brittannië wereldwijd te promoten en zij zullen onze troeven versterken binnen de verschillende sportculturen.”

“Het Britse sport erfgoed wordt dit jaar meer dan ooit in de schijnwerpers geplaatst. Dat helpt ons om Groot-Brittannië meer op de voorgrond te stellen en om ons te plaatsen bij de belangrijke bestemmingen voor opkomende markten zoals Azië of Amerika, en om ons imago nieuw leven in te blazen bij rijpere markten zoals Europa en de V.S.”

Maar Groot-Brittannië staat nog maar aan het begin van zijn ‘sportieve’ gouden jaren. Ook de komende jaren zal het land op de voorgrond blijven met de grootste sportevenementen ter wereld. Naast de Olympische Spelen in 2012, organiseert de bestemming ook de Rugby League World Cup in 2013, de Commonwealth Spelen en de Ryder Cup in 2014, De Wereldbeker Rugby in 2015, het Wereldkampioenschap atletiek in 2017 en de Wereldbeker Cricket in 2019.

De nieuwe video’s van de sportlegendes zullen getoond worden op alle digitale platforms van VisitBritain, waaronder de websites www.visitbritain.com en www.visitbritain.tv, die samen goed zijn voor meer dan 2 miljoen bekeken pagina’s per maand. De 3 video’s van onze sportambassadeurs zullen ook te zien zijn op Love UK, de Facebookpagina van VisitBritain. Met meer dan 800.000 fans is het een van de belangrijkste pagina’s in Groot-Brittannië, vóór Cadbury et Starbucks. VisitBritain zal ook zijn twitteraccount @VisitBritain inzetten, dat door Klout in 2011 gekozen werd als meest invloedrijk tussen de accounts van toeristische diensten, om zijn volgers te voorzien van sporttweets tijdens de Spelen.

Lennox Lewis 7
Lennox Lewis 5